وبلاگ

استعدادهایی که باید کشف شوند

 

شروع کننده های حرفه ای میدانند که قبل از هر شروع و اقدامی باید سراغ استعداد بروند.

بهانه ها همیشه بوده، هست و خواهد بود اما در مورد استعداد جایی برای بهانه آوردن نیست و باید شروع کرد.

در این مقاله به راهکارهایی آسان، شدنی و بدون هزینه مالی برای شناسایی استعداد می پردازیم.

یکی از حقیقت‌های تلخ  که همه‌ی ما نیاز به درک آن داریم این است: معمولا همه در اولین تجربه‌ی خود خرابکاری می کنیم. کاری که اکثر مردم انجام می‌دهند این است: کمی تلاش می‌کنند، کمی گیج می شوند و بعد هم سریع تسلیم می‌شوند. مانند بسیاری از قانون‌های طبیعت تنها کسانی باقی می‌مانند که مقاومت کرده و هزینه‌ی موفقیت خود را می‌دهند.

به موارد آشنای زیر توجه کنید

  • 20 پست اول وبلاگ شما مزخرف خواهد بود.
  • ۵ کتاب اولی که می‌نویسید مزخرف خواهد بود.
  • 20 سخنرانی اولی که در جمع انجام می‌دهید مزخرف خواهد بود.
  • ۵۰ نقاشی اول شما مزخرف خواهد بود.
  •  ۱۰۰آهنگ اولی که می‌خوانید مزخرف خواهد بود.

البته که تمام این اعداد به صورت فرضی بیان شده اند اما این موضوع اهمیتی ندارد. تنها موضوع مهم این است که بدانید که آغاز هر چیزی مزخرف است.

استعداد

اما وقتی استعدادت را شناختی دیگر نگرانی آینده را نداری.

وقتی استعداد را کشف میکنی کمتر درگیر کارهای بیهوده می شوی و بهتر میتوانی وقتت را مدیریت کنی.

وقتی استعدادت را پیدا کردی زندگی ات هدفمند میشود و مسیر حرکتت را پیدا می کنی.

متاسفانه بسیاری از ما مفهوم واقعی و صحیح استعداد را به خوبی درک نکرده و در بسیاری از موارد کلمه استعداد را هم‌معنی هوش، مهارت، دانش، توانمندی، خلاقیت و حتی علاقه می‌دانیم.

کسانی که شناختی از استعدادهای خود ندارند، در راه رسیدن به موفقیت و پیشرفت هزینه گزافی را پرداخت می‌کنند. فردی که شناخت درستی از استعداد یا استعدادهای خود ندارد، برای آنکه به موفقیت و پیشرفت دست یابد مجبور است انرژی و زمان بیشتری نسبت به فردی که در مسیر استعدادهای خود گام برمی‌دارد، صرف کند.

اگر شما در زمینه طراحی و نقاشی، نواختن پیانو و گیتار و یا در حل مسائل پیچده، مهارت خاصی دارید ولی هرگز به سمت شان نرفته اید، چه بخواهید یا نه، استعداد های خود را در زیر خروارها خاک دفن کرده اید و باعث عدم رشد جهان شده اید!

نکته مهم:

فراموش نکنید که استعدادهای شما تا آخر عمر با شما و در وجودتان هستند پس هرگاه توانستید این استعدادها را کشف کنید می‌توانید از همان لحظه با پیگیری و پرورش استعدادهایتان، زندگی خود را بر اساس آن‌ها برنامه ریزی کنید.

 

راهکارهای ساده و بدون هزینه برای کشف استعداد

1- در انجام چه کارهایی حالتان خوب است

یکی از راه هایی که شناسایی استعداد را راحت می کند این است که ببینید وقتی کاری را انجام میدهید حالتان خوب است و از انجام آن کار لذت میبرید یا نه؟؟

افرادی که در استعدادشان رشد کرده و به موفقیت رسیده اند حس و حال خوبی را در ابتدای مسیر نسبت به قبل انجام آن کار تجربه کرده اند.

 

2-امور ساده برای شما

آیا انجام یک سری از امور بیش از حد برایتان آسان و پیش پا افتاده‌اند، اما عده‌ای دیگر همین کارها را با سختی و مشقت انجام می‌دهند؟

اگر فکر می‌کنید بعضی از کارها بیش از حد ساده و پیش پا افتاده‌ هستند، اما اطرافیان به شما می‌گویند که این طور نیست و آن‌ها همین کارها را با سختی و اختصاص زمان بسیاری به انجام می‌رسانند، واقعیت این است که این شما در انجام آن‌ امور توانایی دارید.

 

3- دیگران سر اینها شما را مسخره میکنند

اغلب ما از اینکه مورد تمسخر دیگران قرار بگیریم حالمان بد می شود و ترجیح میدهیم که آن کار را ترک کنیم یا کمتر انجام دهیم. اما لازم است بدانید که آن کارهایی که دیگران شما را برای انجام‌شان مسخره میکنند نشانه هایی است که احتمال دارد شما را در آن زمینه ها تبدیل به یک آدم حرفه ای کند.

 

4-حالا نوبت شماست. سر چه چیزهایی دیگران را مسخره میکنید؟!

جالب شد! نه؟  واقعیت این است که وقتی در مورد کار یا فعالیت خاصی دیگران را مسخره میکنید باید یک احتمال قوی بدهید. احتمال اینکه شاید آن کار را بهتر از دیگران انجام میدهید. و این یعنی احتمالا در آن کار استعداد مناسبی دارید.

 

5-کوچکتر که بودیداز چه کارهایی  خوشتان می آمد؟

اغلب آدم ها وقتی بزرگتر می شوند یادشان میرود که آمال و آرزوهای کودکی شان چه بوده. آرزوهایی که الان باید برای آن وقت صرف کنند و فقط به این جمله اکتفا می کنند که ” یادش بخیر! بچه که بودیم …”

نکته مهمی وجود دارد که می تواند فرآیند کشف و پرورش استعداد و آینده کاری شما را تحت الشعاع قرار دهد و آن این است که “علاقه مندی شما در کودکی شاید علاقه و لذت دیگران هم باشد” یک مثال عالی و ایرانی در این زمینه آقای بابک بختیاری خالق برند “آیس پک” است. بابک در کودکی عادت داشت بستنی را به جای اینکه با قاشق بخورد هم بزند و هورت بکشد. کاری که اگر چه در بزرگسالی به این شکل زیاد جالب نبود ولی با تغییراتی که در آن ایجاد کرد باعث شد تا یک امپراتوری کارآفرینی ایجاد شود. بابک فقط یک سوال از خود پرسد : اگر من از خوردن بستنی به این روش خوشم می آید شاید افراد دیگری هم باشند که بخواهند این مدلی بستنی بخوردند.

 

6- چند ماه بیشتر زنده نیستید

بله درست خواندید. فرض کنید فقط 3 ماه زنده هستید و به شما گفته شده اگر در این 3 ماه بتوانید یک مهارت را یاد گرفته و متخصص شوید آنگاه مدت زنده بودن شما تمدید می شود. حالا در این شرایط به دنبال کسب تخصص چه چیزی می رفتید؟

لطفا کمی زمان بگذارید و پاسخی مناسب پیدا کنید. اگر خوب فکر کنید و روی کاغذ تحلیل کنید احتمالا این پاسخ یکی از گزینه های  اصلی استعداد شماست.

 

7- در چه مواردی  مشکلات دیگران را حل کرده اید؟

همه ما در موقعیت هایی از زندگی مشکلات دیگران را حل کرده ایم. مشکلاتی که نتیجه تضادها یا نقص های افراد بوده است. وجود این مسائل گاها باعث بیدارشدن حس درونی ما و ایجاد انگیزه ای برای کمک به آنها شده است. افرادی که به این احساسات درونی توجه کرده و به سمت ارضای آن رفته اند نه تنها باعث کمک به دیگران و رضایت خاطر آنها شده اند بلکه با کمی دقت می توانند استعدادهای خود را در این نوع از احساسات و ویژگی های درونی کشف کنند.

 

8- کسب درآمد از چه راهی را دوست دارید؟

دلتان میخواهد از ملک پول دربیارید یا از بورس یا از مهندسی و …

اینجا همان جایی است که باید حواس تان جمع باشد. رشته هایی با درآمدهای جذاب انگیزه های خوبی برای تبلور استعداد شماست.

 

9- کتاب، فیلم و روزنامه

معمولا وقتی کتابخانه میروید چه نوع کتابهایی را میخوانید. به چه نوع فیلم هایی  علاقه دارید یا زمانی که روزنامه میخوانید معمولا کدام بخش از آن را مطالعه می کنید  بخش فیلم، مسافرت، ورزش، سلامتی، مذهب، یا سیاست؟ ممکن است استعدادتان در این قسمت ها پنهان شده باشد.

 

10- از اطرافیان بپرسید

اینکه دیگران ما را بهتر از خودمان تحلیل می کنند خیلی وقت ها درست است و آنان می توانند به ما بگویند که معمولا چه جنبه های مثبت ومنفی داریم و یا در چه اموری توانمند هستیم و یا رفتارهای ما چه نتایجی دارد. این آگاهی به ما کمک  می کند تا جنبه های پنهان خودمان که اغلب از دیدمان مخفی می ماند را مشاهده کنیم. چه بسا استعدد ما در همین جنبه های مخفی شکل بگیرد که ما از آن غافلیم

 

11- غریزه هم خوب  است

غرایز ما اغلب تابلوها و نشانه هایی از استعدادهای ذاتی ما هستند. اگر ذاتا از آب میترسید، از ارتفاع خوشتان می آید، عاشق حرف زدن هستید، از کودکی به رک گویی در فامیل معروف بودید و … همه این نشانه ها می تواند بیانگر استعداد ذاتی شما باشد.

 

12- خیال  پردازها جلوترند

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که از کودکی و شاید هم همین چند سال اخیر خیال پردازی میکردید. اگر اینطور است به شما تبریک می گویم چون شما با یک تیر چند نشان را زده اید اول اینکه آن رویا و خیال به احتمال خیلی زیاد می تواند استعداد و توانمندی شما شود و دوم اینکه رویاپردازی یکی از ابزار عالی برای رسیدن به خواسته ها و اهداف است که این یعنی شما بخشی از مسیر رسیدن به اهداف را با این رویاپردازی طی کرده اید.

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید