وبلاگ

تاثیر شگفت انگیز توسعه فردی در موفقیت و شروعی تازه

توانمندی هاتو گسترش بده

ابتدا لازم است تا تعریف ساده و کوتاه از توسعه فردی بگوییم؛ همه ما تا به حال کلمه توسعه فردی را زیاد شده ایم، همانطور که از این اسم پیدا است، به مهارت هایی گفته می‌شود که باعث شکوفایی و پیشرفت در زندگی فردی و در نهایت در زندگی اجتماعی ما، خواهد شد. آیا شما کسی را می‌شناسید که از پیشرفت در زندگی خوشش نیاید؟ یا اینکه علاقه نداشته باشد که  در کسب و کار خود و یا مدیریت کارهای خود، موفق شود؟ یا از موفق بودن در کارهای فردی در طول روز رنج ببرد؟

همه ما اطرافمان افراد زیادی را سراغ داریم که دائما از وضعیت خود شکایت می‌کنند و می‌گویند دست به هرکاری می‌زنند و یا وارد هر کسب و کاری که می‌شوند، با شکست مواجه اند؛ این افراد معمولا یا دیگران و یا شرایط را مقصر میدانند و از شانس بد خود صحبت می‌کنند و یا نوع دیگری از افراد که دائما از کمبود زمان و یا ناراحتی های جسمانی و روحی حرف می‌زنند، اما واقعا مشکل از کجا است؟ آیا دلایلی که آن ها برای بدبختی ها و ناکامی و شکست های خود می‌گویند، قابل قبول است؟ باید گفت که هیچ دلیلی خارجی نمی‌تواند باعث شکست های ما در زندگی شود، شکست ها و ناکامی های ما همه ریشه در درون ما و افکارمان دارند، توسعه فردی هم به دنبال توسعه و شکوفایی درونی ما است. اینکه بتوانیم با یکسری تمرینات بسیار ساده، مهارت هایی را بیاموزیم که ما هم در آینده دچار این مشکلات نشویم و خود را فردی شکست خورده و یا بدشانس ندانیم و از زمین و زمان گله و شکایت نداشته باشیم؛ در حقیقت معنای دیگر توسعه فردی  داشتن شخصیتی قوی است. اگر به دنبال یک شروعی تازه ولی این بار با مهارت های توسعه فردی هستید، در این مطلب از سایت  شروعی تازه ، همراه ما باشید تا با تعدادی تمرین ساده و البته کاربردی به شما آموزش های لازم برای توسعه فردی را بدهیم.

چند تمرین ساده برای بالا بردن مهارت های توسعه فردی

شاید باورش برای هر کسی سخت باشد، اما تمرینات این مهارت، بسیار ساده است به گونه ای که زمان زیادی از شما  صرف انجام آن ها نمی‌شود و یا لازم نیست که برای انجام این تمرینات به مکان خاصی مراجعه نمایید. این تمرینات را می‌توانید به سادگی در طول روز انجام داده و همین تمرینات ساده و کوچک در طول روز، می‌تواند نتیجه خیلی بزرگی در آینده برای شما رقم زند. پس در عین سادگی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و باید در انجام آن ها تداوم داشته باشید تا نتیجه آن را در زندگی خود مشاهده کنید.

فضایی که در آن هستید را مرتب کنید

این فضا می‌تواند اتاقتان باشد یا در فضای بزرگتر خانه تان باشد. تمیزی و مرتب بودن و قرار گیری هر چیزی سرجای خود باعث ایجاد فضای الهام بخش برای شما می‌شود، در این فضا آرامش بیشتری دارید و بعد از نظم دادن به اتاق خود می‌توانید به کارهای و اموری که باید به آن ها رسیدگی کنید نیز، نظم ببخشید. شاید این جمله را شنیده باشید که می‌گویند« برای شروع هر کار بزرگی اول تختخوابت رو مرتب کن!» این جمله معروفی از افراد بزرگ در زمینه موفقیت است، که به خوبی بیان کننده این موضوع است که باید برای انجام کارهای بزرگ از کارهای کوچکی مانند مرتب کردن تخت شروع کنید؛ زیرا همین کارهای کوچک در کنار هم جمع شده و حس و حال شما را برای انجام کارهای بزرگ خوب می‌کنند.

غلبه بر ترس ها

همه انسان ها دارای ترس هایی هستند و هیچ کس نیست که ترسی از موقعیت یا چیزی نداشته باشد. باید بدانید که ترس ها، شما را قوی می‌سازند، شما باید بر آن ها غلبه کنید و هر چیزی که شما را می‌ترساند و یا از آن اتفاق هراس دارید به جنبه مثبت آن بیندیشید، در این صورت به آن ها غلبه کرده اید.

از منطقه امن خود خارج شوید

بسیاری از آدم ها برای خود منطقه‌ای ساخته اند که همه راحتی ها و آسانی ها در آن قرار دارند و خود را محدود به همین منطقه امن کرده و حاضر نیستند دست از تنبلی های خود بردارند، تمرینات توسعه فردی از شما می‌خواهد که از این منطقه خارج شوید. همه ما می‌دانیم پشت سر گذاشتن راحتی‌هایی که به آن ها عادت کرده ایم؛ بسیار سخت است. اینکه شما عادت کرده اید که ساعات زیادی از روز در تخت خواب و در حال استراحت کردن باشید و بخواهید این عادت را با ورزش جایگزین نمایید، حتما برای هر کسی سخت و دشوار است؛ اما به یاد داشته باشید که همین سختی ها هستند که می‌توانند باعث توسعه فردی در شما شوند و این نکته را به خاطر بسپارید؛ که هیچ چیز با ارزشی به راحتی قابل دستیابی نخواهد بود.

کارهای خود را بنویسید

نوشتن کارهایی که باید در طول روز انجام دهید، کمک می‌کند تا شما بتوانید کارهای خود را بر اساس اولویت دسته بندی کنید و به همه آن ها رسیدگی کنید. این که بخواهید لیست کارهای خود را تنها در ذهن خود نگه دارید، باعث می‌شود، اولویت بندی ها را دقیق انجام ندهید و در نتیجه در پایان روز احساس کنید، که با وجود کار کردن در طول روز نتوانسته‌اید نتیجه دلخواه خود را کسب کنید. توسعه فردی می‌خواهد با همین تمرین ساده هر روز شما را پربار نماید؛ تا در پایان هفته و یا ماه، احساس کنید به خوبی از پس تمام کارهایی که باید به انجام برسانید؛ بر آمده اید. این کمک می‌کند که به راحتی به کارهای عقب افتاده خود سر و سامان دهید و با انجام آنها برای شروعی تازه و کسب و کاری جدید، آماده باشید.

دور شدن از عادات بد و متمرکز شدن بر عادات خوب

همه انسان ها دارای عاداتی منفی هستند، پس شما تنها نیستید؛ اما انسان های موفق افرادی هستند که بتوانند این عادات را از خود دور کنند. قطعا ترک عادات همیشه کار سختی است، اما با تمرین این کار ممکن است. از سوی دیگر سعی کنید تا روی عادات مثبت خود تمرکز نمایید و آن ها را بیشتر و بیشتر کنید، اینکه شما عادت دارید در طول روز حتما مطالعه کنید، قطعا یکی از عادات بسیار خوب شما است که باید با تمرکز کردن روی آن مدت زمان آن را افزایش دهید تا بتوانید از زمان خود در طول روز مفیدترین بهره وری را داشته باشید.

مواجه شدن با افراد سرسخت

قطعا همه افرادی که اطراف ما زندگی می‌کنند، عقایدی مشترک و همسو با ما ندارند، بعضی از افراد بسیار سر سخت هستند، اما به یاد داشته باشید که دست و پنجه نرم کردن با این افراد باعث توسعه فردی و پیشرفت شما می‌شود. اینکه شما بدانید، چگونه باید با افراد این چنینی مواجه شوید در محل کار و در زندگی اجتماعی بسیار می‌تواند در روابط شما، کمک کننده باشد.

یادگیری

همیشه سعی کنید از دل هر اتفاق و یا حادثه نکته ای آموزنده بیرون کشیده و آن را به خاطر بسپارید، برای مثال؛ اگر شما امروز در هنگام رانندگی با تلفن خود صحبت میکرده و همین موضوع باعث تصادف شما شده است، همیشه این موضوع را به خاطر بسپارید تا بتوانید عادت با تلفن همراه صحبت کردن در هنگام رانندگی را کنار گذارید. از هر اتفاقی که برای شما ایجاد می‌شود نکته را به خاطر بسپارید. اینگونه می‌توانید یادگیری خود را بالا ببرید. علاوه بر این می‌توانید برای یادگیری از بازی‌های فکری مانند شطرنج استفاده کنید، به یاد داشته باشید که بازی هایی که ذهن و فکر شما را به چالش می‌کشند، می‌توانند باعث پیشرفت و در نتیجه باعث توسعه فردی در شما شوند.

مراقبه

اگر تا به حال مراقبه انجام نداده اید، حتما با این روش فوق‌العاده آشنا شوید. در واقع مراقبه به شما کمک می‌کند تا بتوانید استرس ها و تنش ها را از خود دور کنید و روی سیستم عصبی شما تاثیر می‌گذارد و باعث آرامش درونی در شما می‌شود، این آرامش در مغز شما عمل کرده و باعث پایین آمدن جریان خود در بدن شما شده، که نتیجه آن افزایش تمرکز و متمرکز بودن در کنار آرامش است.

دشمنان شما، باعث پیشرفت شما می‌شوند

افرادی که به گونه‌ای دشمن شما هستند، همیشه نکات منفی شما را می‌گویند و فردی که بتواند این نکات و ویژگی‌های منفی در خود اصلاح کند می‌تواند به توسعه فردی دستیابد، قطعا هیچ یک از  دوستان و افرادی که شما را دوست دارند، نکات منفی تان را چه در کار و چه در اخلاق به شما یادآوری نمی‌کنند تا مبادا شما را ناراحت کنند و تنها دشمنان شما هستند که می‌توانند به شما یادآوری کنند که شما دارای چه کمبودهایی  هستید و در واقع دشمنان شما آینه شما هستند.

به خود استراحت دهید

برای اینکه بتوانید بازدهی بالایی در کارهای خود داشته باشید باید برای خود استراحت و تعطیلات در نظر بگیرید، قطعا در یک دوره وقتی خود را بسیار تحت فشارهای کاری قرار دهید؛ بازدهی شما کاهش پیدا می‌کند و این علاوه بر عقب افتادن کارهای‌تان باعث بهم ریختن ذهن شما می‌شود. پس بهتر است برای استراحت ذهنی خود برای مدتی دست از کار کشیدن و از محیط کاری خود را دور کنید تا بعد از آن تاثیرات شگفت انگیز آن را بالا رفتن انرژی خود را برای انجام کارها حس کنید.

برای خود انگیزه ایجاد نمایید

انگیزه داشتن به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشید. برای حفظ انگیزه خود همیشه به دنبال یادگیری موضوعات جدید باشید؛ به کارهایی که دوست دارید بپردازید، به عنوان مثال یادگیری؛ طراحی، سفالگری،  نقاشی و یا یادگیری موضوعات جدید در حیطه کاری خود، باعث بالا رفتن انگیزه در شما می‌شود. زمانی که شما به کارهای مورد علاقه خود در طول روز می‌پردازید باعث شادی درونی شما می‌شود و استرس‌ها را از شما دور می‌نماید.

ورزش را در برنامه زندگی خود جای دهید

ورزش کردن می‌تواند علاوه بر بالا نگه داشتن آمادگی جسمانی شما؛ باعث ایجاد انگیزه برای کارهای روزمره شما شود. علاوه بر این تناسب اندام باعث بالا رفتن اعتماد بنفس در شما می‌شود و این اعتماد بنفس بسیار می‌تواند در توسعه فردی شما اثرگذارد.

الگو خوبی انتخاب کنید

داشتن الگو در هنگام تمرین برای توسعه فردی بسیار می‌تواند در حفظ انگیزه شما کمک کند. این فرد می‌تواند یکی از اشخاص بزرگ در زمینه موفقیت و یا هر فرد موفقی که در نزدیکی شما باشد داشتن الگو و کمک گرفتن به صورت مشاوره مستقیم و یا خواندن سخنان او می‌تواند در تداوم و پایداری شما در تمرینات توسعه فردی به شما کمک نماید.

بازخورد اطرافیانتان را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که بازخورد هایی که از اطرافیانتان دریافت میکنید در قبال تغییرات خود، می‌تواند به شما ثابت کند که تا چه اندازه موفق بوده اید و شما را در جهت تغییرات درست مطمئن می‌سازد.

خود را به چالش بکشید

یکی از تمریناتی که بسیار کمک می‌کند تا شما در زمینه توسعه فردی موفق عمل کنید، به چالش کشیدن خود است. برای تغییرات در خود، چالش هایی با تعداد روزهای مشخص شده ایجاد کنید. مثلا به مدت 30 روز عادت بدی که در شما شکل گرفته را به صورت آگاهانه کنار بگذارید و یا یک عادت خوب را به مدت 30 روز، در رفتارهای خود در طول روز اضافه کنید. این چالش‌ها ممکن است که کمی در ابتدا سخت باشند، اما در ادامه می‌توانند بسیار برای شما سازنده باشند.

توصیه شروعی تازه

شروعی تازه به عنوان مدرسه توسعه فردی در ایران کار خود را آغاز کرده و تمامی توصیه ها و تمرینات گفته شده براساس تحقیقات میباشند و  همه آن ها پایه علمی دارند. توصیه شروعی تازه به شما عزیزان این است که در ابتدا تنها چند مورد از تمرینات را انتخاب کرده و برای مدتی در اجرا نمایید و سپس کم کم به تعداد تمرینات خود اضافه کنید. اجرا کردن تمام تمرینات در ابتدای راه می‌تواند کمی شما را خسته کند به طوری که از ادامه دادن آن ها دست بکشید.

حرف آخر

به یاد داشته باشید که تمرینات توسعه فردی در نگاه اول بسیار ساده و البته قابل اجرا هستند؛ بله همینطور است؛ اما آنچه که بیشتر از شروع این تمرینات حائز اهمیت است این است که شما در اجرا ی این تمرینات تداوم داشته باشید و بتوانید این تمرینات را برای خود تبدیل به عادت نمایید، اینگونه می‌توانید به مهارت توسعه فردی دستیابید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید