وبلاگ

تعیین رسالت، شروعی تازه برای برنامه ریزی اصولی

بی رسالت ها بی برنامه اند

رسالت کلمه‌ای آشنا برای ما است، تا به حال بارها و بارها این کلمه را شنیده ایم. شاید بیشترین موقع ای که این کلمه را شنیده‌ایم؛ به همراه نام پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) بوده، اما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که خود شما نیز دارای رسالت هستید؟ اصلاً رسالت به چه معنا است؟ و چگونه رسالت خود را بشناسیم؟ یا اصلاً چرا باید چنین کاری انجام دهیم و به دنبال رسالت خود در زندگی باشیم؟

اگر چنین سوالاتی در ذهن دارید و یا به دنبال موفقیت تضمین شده هستید؛ این مقاله از شروعی تازه می‌تواند در مسیر موفقیت و هدف گذاری شما کمک نماید، پس با ما همراه باشید.

معنای رسالت به زبان ساده

شاید بسیاری از مردم فکر کنند که داشتن رسالت تنها برای افراد بزرگ است؛ کسانی که مسئولیت‌های بزرگی به آن‌ها محول شده است، اما اینگونه نیست! رسالت به معنی پیدا کردن توانایی خاصی است که تنها در شما وجود دارد. رسالت پیامبر اسلام همانطور که همه ما به خوبی می‌دانیم، معرفی دین اسلام به مردم جهان بوده، اکنون همه ما می‌دانیم که پیامبر رسالت خود را به خوبی انجام  داده است. پیامبر تنها نمونه‌ای از افرادی است که برای ما آشنا است، میلیون‌ها فرد دیگر در اطراف ما وجود دارند که رسالت خود را شناخته و برای رسیدن به آن تلاش کرده و موفق شده اند. موفقیت برای افرادی که رسالت و هدف خود را شناخته اند؛ حتمی است. پس اگر به دنبال راهی هستید تا با شروعی تازه، موفقیت شما و رسیدن به هدف در آن برای شما قطعی باشد، شناخت رسالت خود ضروری است.

ما هم رسالت داریم؟!

کشف رسالت من - شروعی تازه

در پاسخ به این سوال باید گفت؛ بله، همه افراد دارای رسالت خاص در زندگی خود هستند. اما بسیاری این رسالت را نمی‌دانند و بدون توجه به آن پا در مسیرهایی میگذارند که با شکست مواجه می‌شوند و پس از آن از رسیدن به هدف و موفقیت‌های بزرگ، ناامید می‌شوند. همانطور که به این موضوع اشاره کردیم، رسالت یعنی کاری که ما برای آن پا به دنیا گذاشته ایم. پس لازم است تا آن را بشناسیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم، در غیر این صورت کاری که تنها ما در این جهان قادر به انجام دادن آن بودیم را انجام نداده باقی میگذاریم.

چرا باید برای شروعی تازه، تعیین رسالت کنیم؟

تا کنون درباره اهمیت شناخت رسالت گفتیم و تا حدودی با اهمیت این موضوع آشنا شده اید. اما میخواهیم که  دلیل اهمیت و تاکید ما برای تعیین رسالت را در قالب سوال بگوییم. در واقع این سوالاتی است که افرادی مطرح می‌کنند که رسالت خود را نشناخته اند و درباره آن اطلاعاتی ندارند، اما در تلاش برای رسیدن به موفقیت هستند.

چرا با وجود برنامه ریزی دقیق، موفق نشدم؟

کشف رسالت خود-شروعی تازه

همه شما به خوبی میدانید که برای رسیدن به موفقیت حتما باید برنامه ریزی دقیق داشت، در واقع موفقیت و برنامه ریزی دو  موضوع جدا نشدنی از هم هستند. اما باز هم پیش آمده که فردی با وجود برنامه ریزی های دقیق نتوانسته در مسیر خود موفق شود، دلیل این موضوع تعیین نکردن دقیق هدف گذاری است. اولین موردی که بسیار مهم و ضروری برای رسیدن به موفقیت است، هدف گذاری درست و صحیح است. پس اولین موضوع برای رسیدن به موفقیت که دارای رتبه و جایگاه مهمتری نسبت به برنامه ریزی است؛ هدف گذاری نام دارد. زمانی که هدف متناسب با رسالت  خود را بشناسید، حالا می‌توانید با برنامه ریزی دقیق و شروعی تازه به  موفقیت برسید.

چرا با وجود تعیین هدف و برنامه ریزی باز هم نتیجه مطلوب را دریافت نمی‌کنم؟

بسیاری از افراد هستند که هدفی برای خود تعیین می‌کنند و برای آن برنامه ریزی دقیق نیز دارند، اما با این وجود باز هم نتیجه دلخواه خود را دریافت نمی‌کنند. هدف گذاری کار آسانی نیست، اما شناخت رسالت و دستیابی به هدف درست زندگی میتواند بسیار در مسیر زندگی نیز به ما کمک نماید. گاهی افراد تحت تاثیر عوامل بیرونی مانند خانواده، مدرسه و انتظارات اطرافیان، در هدف گذاری های خود دچار اشتباه میشوند. رسالت در واقع غایتی است که هر فردی فارغ از محیط اطراف به صورت بالقوه توانایی رسیدن به آن را دارد. فقط کافی است که آن را در خود پیدا کنید.

چرا با وجود هدف گذاری در کنار برنامه ریزی، رسیدن به موفقیت باز هم از شرایط فعلی خود راضی نیستم؟

این را می‌توان یکی از عجیب ترین سوالات دانست، چون بسیاری از افراد تصور می‌کنند رسیدن به موفقیت در کاری به معنای رسیدن به رضایت کامل از شرایط است؛ اما باز هم شاهد افرادی هستیم که با توجه به موفقیت های بدست آمده از شرایط کار و زندگی خود، راضی نیستند، در واقع این دستیابی به موفقیت ها بدون توجه به رسالت اصلی و رفتن به دنبال اهدافی غیر از رسالت شخصی بوده است، رضایت کوتاه مدتی را در فرد ایجاد

می‌کند. ما شاهد افراد موفق زیادی هستیم که به دنبال حرفه ای دیگر رفته و بیان می‌کنند که از ابتدا به این کار علاقه داشته اند و مسیر موفقیت قبلی تنها برای رضایت خانواده بوده است. توجه کنید که رضایت خانواده و اطرافیان هم مهم است، اما آیا مهم تر از رضایت قلبی خودتان سراغ دارید؟ پس به جای رفتن یک مسیر طولانی و خسته کننده برای رضایت دیگران، از ابتدا به دنبال رسالت خود باشید و برای هدف خود تلاش کنید. هدفی که بعد از دستیابی به آن، شما حس خوبی خواهید داشت و از شرایط خود راضی خواهید بود. قطعا قدم در مسیری که رسالت شما نیست، می‌تواند بسیار شما را خسته کند. در صورتی که اگر پا در مسیر رسالت و هدف واقعی خود بگذارید، از مسیر رسیدن به موفقیت خود نیز لذت خواهید برد و انجام هیچ کاری برای رسیدن به هدف برای شما سخت و دشوار نیست.

با توجه به آنچه گفتیم؛ قطعا دریافتید که رسیدن به موفقیت نشان دهنده انجام رسالت شما نیست. ممکن است شما در هدف گذاری های کوتاه مدت زیادی موفق شوید؛ اما برای موفقیت در هدفی بلند مدت و رضایت بخش شناخت رسالت ضروری است.

چطور رسالت خود را پیدا کنم؟

مشکل بسیاری از افراد دقیقا همین مرحله است، مرحله تعیین رسالت، زیرا نمی‌دانند باید برای تعیین رسالت و شناخت دقیق آنچه که هدف آن ها در زندگی است چه کاری انجام دهند. شروعی تازه به شما کمک می‌کند به طور دقیق رسالت خود را بشناسید.

به خودتان توجه کنید

گاهی خالی کردن اطراف خود از آدم‌ها، می‌تواند بسیار مفید باشد و فرصتی پیدا کنیم تا خود را بهتر بشناسیم و این شناخت فارغ از نظر دیگران باشد. ما نمی‌خواهیم که شما با اطراف خود قطع رابطه کنید؛ بلکه قصد داریم تا به خودتان بیشتر توجه کنید، تا متوجه آنچه شوید که ضمیر ناخودآگاهتان آن را می‌خواهد و به آن علاقه دارد. مشکل بسیاری از مردم تاثیرپذیری زیاد است، این‌که به اطرافیان نگاه می‌کنند و از آن‌ها تقلید می‌کنند. توجه کنید که تقلید کردن از دیگران با الگو برداری متفاوت است. اینکه شما در صفاتی مانند صداقت، استقامت، سخت کوشی، مدیریت مشکلات و.. از دیگران الگو بگیرید، بسیار مفید و کمک کننده به شما برای رسیدن به هدف بزرگ زندگی است؛ اما اینکه بخواهید از دیگران تقلید کنید و راهی که آنان رفته‌اند را بروید، مطمئن باشید حتی در صورت موفقیت در این هدف گذاری تقلیدی، رضایت درونی نخواهید داشت. همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردیم، هر فردی در این دنیا دارای رسالت شخصی منحصر بفردی است. پس از دیگران تقلید نکنید و تصور نکنید که اگر کاری متفاوت از دیگران انجام دهید محکوم به شکست خواهید بود. تاریخ در مورد افراد موفق به ما نشان میدهد که این افراد تقلید نکرده اند، بلکه به دنبال علایق خود رفته و بسیار موفق بوده اند.

علایق خود را بشناسید

فارغ از محیط زندگی و شرایطی که در آن هستید، به علایق خود فکر کنید و آن‌ها را به درستی به بشناسید. شما قطعا با دنبال کردن علایق خود می‌توانید به رسالت خود را بشناسید.

توانمندی‌ها

رسالت و هدف شما متناسب با توانمندی‌های شما خواهد بود. ممکن است شما بتوانید کارهای زیادی را انجام دهید و در زمینه های مختلفی موفق باشید، اما موفقیت واقعی شما در راستای علایق شما و در کنار رضایت قلبی شما است.

به رویای خود فکر کنید: به دوران نوجوانی و یا حتی کودکی خود فکر کنید، آیا شما در جایی ایستاده اید که در کودکی رویای آن را داشته اید؟ شاید بسیاری از شما اکنون به خود بگویید؛ که رویاهام کجا و من کجا! و رسیدن به رویاهای کودکی خود را امری نشدنی فرض کنید؛ اما اینطور نیست. رویاها و افکار شما در کودکی و نوجوانی میتواند رسالت شما باشد. در دوران کودکی بدون توجه به نظر دیگران و شرایط، ذهن و ضمیر ناخودآگاه شما اجازه داشت تا به آنچه که می‌خواهد فکر کند. رسالت شما همان و یا نزدیک به همان رویای کودکی و یا نوجوانی شما است.

شناخت رسالت و شروعی تازه

زمانی که شما به علایق، توانمندی و ضمیر ناخودآگاه خود توجه کنید، می‌توانید به رسالت خود پی ببرید و شروعی تازه را تجربه کنید. تعیین رسالت میتواند راه شما را آشکار سازد تا به راحتی مسیر موفقیت را طی نمایید. توجه کنید که هیچگاه برای شروعی تازه و رسیدن به آنچه دوست دارید که تبدیل شوید، دیر نیست؛ پس هیچگاه سن و یا شرایط را بهانه نکنید، حرکت کنید به سمت هدفی که رسالت شما است، تا آن را به انجام برسانید، حتی اگر بتوانید روزی یک قدم برای انجام رسالت خود بردارید، به زودی موفق خواهید شد. شروعی تازه را این بار با تعیین رسالت و هدف گذاری صحیح آغاز کنید.

اگر رسالت خود را پیدا نکنیم، چه می‌شود؟

بسیاری از افراد، از رسالت خود هیچ نمی‌دانند و تنها به دنبال پول هستند و یا رسالت خود را رسیدن به پول می‌دانند. به دنبال رسالت واقعی خود نمی‌روند و صرفا برای رسیدن به پول دست به انجام هرکاری میزنند. در مواردی شاهد موفق شدن این افراد هستیم. اینکه به پول دلخواه می‌رسند، اما رضایت ندارند و نمی‌توانند از شرایط خود لذت ببرند.اگر شما هم به دنبال هر کاری برای رسیدن به پول هستید و موفقیت برای شما به معنای رسیدن سریع به پول است، به مثالی که در ادامه برای شما میگوییم توجه کنید تا خودتان به میزان اهمیت تعیین رسالت پی ببرید:

اگر رسالت خود را پیدا نکنیم، چه می‌شود؟

در هر سنی که هستید، تصور کنید که به سن 75 سالگی رسیده اید، اکنون خانه مورد علاقه و ماشین و شرایط زندگی که همیشه به دنبال آن بوده اید را دارید، اما نتوانسته اید تا کارهایی که به آن علاقه داشته اید را انجام دهید؛ مثلا شما به تدریس علاقه داشته اید و یا اینکه به طور فعال به دیگران کمک کنید، به مناطق محروم بروید و خودتان به صورت فعال و گروهی به افراد یاری برسانید و یا اینکه علاقمند به ورزش های گروهی بوده اید و تمایل داشته اید که به صورت گروهی به فوتبال و یا کوهنوردی بپردازید. اما هیچ‌ گاه به دلیل اینکه همیشه به دنبال رسیدن به پول بوده اید، وقت انجام این کارها را نداشته اید و حالا تنها کاری که میتوانید انجام دهید این است که حسرت فرصت‌های از دست رفته را بخورید. فرصت‌هایی که برای شما ساخته شده بودند؛ اما شما به راحتی آن‌ها را از دست داده اید. و اکنون از زندگی که پشت سر گذاشته‌اید و همیشه برای رسیدن به پول از علاقه خود به راحتی دست کشیده اید؛ ناراحت و ناراضی هستید. و این یعنی شما رسالت خود را نشناخته اید. و این موضوع در واقع نتیجه تعیین نکردن رسالت در زندگی است.

بعد از تعیین رسالت باید چه کرد؟

گاهی افراد تعیین رسالت را با هدف گذاری اشتباه می‌گیرند، رسالت در واقع نشان دهنده راه شما است، و هدف نهایی و مقصد شما است. شما ابتدا باید راه خود را مشخص کرده سپس با توجه به مسیری که به آن علاقه دارید هدف گذاری کنید. هدف گذاری مرحله دوم بعد از تعیین رسالت است، برای رسیدن به موفقیت و حس رضایت است. در واقع اکنون با سه اصل مهم آشنا شده اید که بسیار بهم مرتبط هستند: اول از همه شناخت رسالت، دوم اینکه با توجه به رسالت هدف گذاری نمایید و بعد از آن به برنامه ریزی دقیق بپردازید و اینگونه می‌توانید شروعی تازه و متفاوتی را تجربه نمایید. اگر بدون هر یک از این موارد یا بدون توجه به اولویت بندی آن‌ها شروع کنید. به نتیجه مطلوب دست نخواهید یافت.

حرف آخر 

در این مقاله سعی کردیم که شما را با اهمیت تعیین رسالت آشنا کنیم و پاسخ سوالات احتمالی شما را در این باره پاسخ دهیم. همانطور که خواندید بدون پیدا کردن رسالت اصلی خود شاید به اهداف کوتاه مدت خود برسید اما هیچگاه نمی‌توانید به هدف های بزرگ و بلند مدت زندگی خود دست یابید.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید