وبلاگ

شروع کردن هنر است، درست شروع کردن مهارت

تا به حال، کسی به شما گفته است ( چقدر تغییر کردی؟)، این جمله بیشتر در زمان‌هایی که می‌شنویم که تغییرات ظاهری در ما رخ داده است، به آرایشگاه رفته ایم یا لباس جدیدی پوشیده ایم و.. که این تغییر در ظاهر می‌تواند باعث واکنش دیگران شود. حالا این تغییر مناسب با سلیقه آن ها باشد، قطعا واکنش خوبی دارند و اگر خلاف سلیقه آن‌ها باشد می‌تواند، واکنش خوبی را به همراه نداشته باشد. شاید تا به حال تغییرات ظاهری زیادی را تجربه کرده باشید؛ اما آیا تا بحال یک‌بار به تغییرات درونی و اساسی در زندگی خود فکر کرده‌اید؟ آیا تا به حال تغییراتی هرچند کوچک، در رفتار خود و یا ارتباطات و یا کسب و کار خود ایجاد کرده‌اید؟ جواب شما به این سوالات هرچه که هست، با ما در این مطلب همراه باشید؛ زیرا می‌خواهیم درباره افرادی که تا به حال تغییراتی را در خود ایجاد نکرده اند و همچنین افرادی که به فکر ایجاد تغییر و شروعی تازه در زندگی هستند، مفصل صحبت کنیم.

آیا از تغییر فراری هستید؟

آیا از تغییر فراری هستید؟ شروعی تازه

افرادی زیادی هستند که از تغییر در زندگی خود فراری اند؛ این افراد حتی تغییر دادن مکان و محله زندگی نیز برای‌شان بسیار دشوار است و به طور کلی از هر تغییری حتی ظاهری نیز دوری می‌کنند. اما اگر شما تغییراتی در ظاهر خود ایجاد نکنید و همیشه با ظاهری یکسان باشید، برایتان مشکلی پیش نخواهد آمد، اما قطعا اگر گاهی در زندگی و ارتباطات و رفتار و.. خود تغییر نکنید، دچار مشکل خواهید شد. تغییرات دو جنبه دارند، تغییراتی که باعث بدتر شدن و تغییراتی که باعث بهبودی در سبک زندگی، می‌شود. آیا از بهتر شدن اوضاع فرار می‌کنید؟ آیا اگر تغییر و شروعی تازه  در زندگی شما باعث بهتر شدن حال و رفاه شما گردد، شما باز هم تمایلی به آن نخواهید داشت؟

تغییر کردن برای شما سخت است؟

تغییر کردن برای شما سخت است؟ شروعی تازه

اگر از آن دسته افرادی هستید که به فکر تغییر هستند، اما همیشه فکر می‌کنید که اجرا کردن تغییرات می‌تواند دردسرهایی به همراه داشته باشد و تغییر کردن برای شما کار سختی به نظر میرسد. باید به شما بگوییم که این خوب است؛ شما یک قدم از افرادی که از تغییر فراری اند، جلوتر هستید. بی اطلاعی شما از نوع تغییر و این که از تغییر خود چه انتظاری دارید و یا باید چگونه آن را شروع کنید، باعث شده است که شما تغییر را کار سختی فرض کنید و این مشکل راه حل ساده‌ای دارد، اینکه شما باید اصول و مهارت تغییر را به خوبی یاد بگیرید و بعد از آن شاهد این خواهید بود، که هیچ تغییری برای شما سخت نخواهد بود.

آیا تغییر را تجربه کرده اید؟

آیا تغییر را تجربه کرده اید؟شروعی تازه

اگر شما از آن دسته از افراد هستید که تغییرات جزئی زیادی را تجربه کرده اید؛ اما برای تغییرات بزرگ و شروعی تازه همیشه مضطرب هستید، باید بگوییم که شما هم تنها برای شروعی تازه و موفقیت در تغییرات بزرگ نیاز به مهارت آن دارید. مهارت‌های تغییر، در واقع اصول ثابتی دارد که می‌تواند به شما در هر تغییری چه بزرگ و چه کوچک کمک کند. افرادی که اصول و مهارت تغییر را به خوبی می‌دانند، همیشه  در زندگی موفق‌تر هستند و می‌توانند به آسانی شروعی تازه را تجربه نمایند و همیشه در مسیر پیشرفت و بهبودی قدم گذارند.

چرا یادگیری مهارت تغییر، مهم و ضروری است؟

چرا یادگیری مهارت تغییر، مهم و ضروری است؟شروعی تازه

اگر به دنبال بهبودی در شرایط فعلی خود هستید، باید تغییر کنید و اگر به دنبال تغییر و شروعی تازه هستید، باید اصول آن را بدانید، زیرا بدون دانستن و اطلاعات کافی درباره تغییر شاید بتوانید تغییرات را شروع کنید، اما انگیزه خود را نمی‌توانید در ادامه راه حفظ کنید و باعث می‌شود که تا با گذشت مدتی کوتاه از ادامه دادن مسیر خسته شوید و فرض کنید که فردی ضعیف و بی اراده هستید و به خود حس خوبی نداشته باشید. پس بهتر است که قبل از شروع به تغییر و پا در مسیر شروعی تازه ، اصول آن را بدانید.

مهارت‌های شروع تغییر

1.مطالعه کنید

مطالعه کنید-شروعی تازه

کتاب خواندن و مطالعه می‌تواند بسیار در تغییر مثبت شما کمک کند، مطالعه کنید به جای اینکه تلویزیون ببینید، به جای گوش دادن به اخبار، به جای گشتن چندین ساعته و بی فایده در فضاهای مجازی و… به جای هر کاری که برای شما تنها یک سرگرمی لحظه‌ای است و هیچ فایده‌ای برای شما به همراه نخواهد داشت. کتاب را در زندگی خود وارد کنید تا تغییرات خودبه خودی در خود و افکار خود را حس کنید.

2. گذشته را رها کنید

گذشته را رها کنید-شروعی تازه

اگر عادت دارید تا همیشه از غم‌ها و غصه‌های خود حرف بزنید و ساعت‌های زیادی به فکر کردن به گذشته سپری کنید؛ دست از این کار بردارید، در گذشته زندگی کردن شما را از آینده نیز ناامید می‌کند و باعث می‌شود که سرجای خود باقی بمانید. از یاد نبرید که هیچگاه برای شروعی تازه دیر نشده و شما می‌توانید در هر سنی که هستید تغییر را شروع کنید و زندگی خود را بهبود بخشید.

3.صبور باشید و لبخند بزنید

صبور باشید و لبخند بزنید-شروعی تازه

صبور باشید و زود از کوره خارج نشوید، لبخند بزنید و سعی کنید در برابر مشکلات سخت باشید و مقاومت کنید. در مسیر تغییر شما ممکن است مشکلات زیادی ایجاد شود، مشکلاتی مانند ناامیدی و یا یاس در شما، در این مواقع باید به هدف خود فکر کنید به اینکه در زندگی قبل از تغییر خود از چه چیزهایی باعث آزار شما بود؟ و یا چه چیزی باعث ایجاد حس بد در شما میشد؟.

4. اگر لازم است تغییر محل دهید

اگر لازم است تغییر محل دهید-شروعی تازه

اگر از مکان زندگی خود راضی نیستید و باعث می‌شود که شما به زندگی قبلی خود بازگردید، آن را تغییر دهید یا اگر لازم است اتاق‌تان را تغییر دهید، با تغییر در نحوه چیدمان و جای خواب همیشگی، این تغییرات جزئی کمک می‌کند تا برای تغییرات بزرگ و شروعی تازه آماده گردید.

5.تغییر اطرافیان

تغییر اطرافیان-شروعی تازه

شاید بارها برای شما هم پیش آمده که تصمیم به تغییر در زندگی دارید، اما اطرافیان شما با حرف‌های منفی خود شما را از این تصمیم منصرف می‌کنند. با گفتن جملاتی مثل؛ (الان دیگر دیر شده) و یا (تو نمی‌توانی تغییر کنی چون چند دفعه این راه را امتحان کردی و شکست خوردی) و… . این افراد مانند سم‌های زندگی شما اند. که هر چه بیشتر از این حرفای سمی به شما وارد نمایند، شما را به مرگ که نا امیدی است، نزدیک‌تر می‌کنند. پس تا می‌توانید از این افراد دوری کنید. این‌ افراد، کسانی هستند که آرزوها و موفقیت‌هایی که می‌توانید به دست آورید را می‌کشند و شما را تبدیل به فردی مانند خود می‌کنند. به طور کل از هر فردی که منفی باف است و تمایلی به تغییر ندارد دوری کنید و در عوض سعی کنید با افرادی که همیشه در حال تغییراند و به آینده با نگرشی مثبت نگاه می‌کنند، دوستی کنید؛ زیرا این افراد باعث پیشرفت و تغییرات اساسی در شما می‌شوند.

6.ساعت خود را نیم ساعت به جلو بکشید

ساعت خود را نیم ساعت به جلو بکشید-شروعی تازه

این کار شاید در ابتدا کمی بی‌فایده به نظر برسد، اما همین نیم ساعت می‌تواند تاثیرات زیادی بر زندگی شما داشته باشد. اگر همیشه برای رفتن به سرکار و یا کلاس خود، دیر از خواب بیدار می‌شوید و همیشه مجبورید تا با عجله آماده شوید؛ این نیم ساعت می‌تواند به شما زمان بیشتری دهد تا با خیال راحت به کارهای خود برسید. این نیم ساعت وقت بیشتر می‌تواند بر رفتار شما در محل کار و یا میزان یادگیری شما در کلاس درس بسیار کمک نماید.

7.به خود اهمیت دهید

به خود اهمیت دهید-شروعی تازه

اگر می‌خواهید واقعا در زندگی تغییر کنید و شروعی تازه را تجربه کنید و از این اتفاق لذت ببرید، به خود بیشتر از گذشته اهمیت دهید، شب‌ها زودتر به خواب بروید و همیشه ساعت مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن خود داشته باشید. نگذارید هیچ مسئله ای در میزان خواب شما تاثیر گذارد؛ زیرا تغییر در ساعت های خواب و کم خوابی می‌تواند روی تمرکز شما تاثیر گذارد و  باعث ایجاد حس بد در شما شود. ورزش کنید؛ ورزش کردن می‌تواند در تقویت روحیه شما و همچنین در بالابردن اراده شما برای انجام امور کمک نماید تا بتوانید در جهت تغییر  خود، بهتر عمل نمایید.

8.اگر اضافه وزن دارید؛ وزن خود را کاهش دهید

اگر اضافه وزن دارید؛ وزن خود را کاهش دهید-شروعی تازه

گاهی تغییراتی مانند کاهش وزن می‌تواند علاوه بر تاثیرات مثبت در وضعیت جسمانی شما، در طرز فکر و اندیشه و مثبت نگری شما، نسبت به خود نیز اثرات زیادی داشته باشد. توجه به تغذیه و خوردن مواد غذایی مفید می‌تواند بسیار به شما کمک کند. همین تغییرات روزانه و کوچک باعث تغییرات بزرگ زندگی شما می‌شوند.

9.کمک به دیگران

کمک به دیگران-شروعی تازه

با کمک کردن به دیگران می‌توانید حس بسیار خوبی به خود بدهید؛ بی تفاوت از کنار افراد رد نشوید، حس هم‌نوعی و مهربانی را در خود افزایش دهید تا حس خوبی در خود ایجاد شود و این حس خوب می‌تواند به بهتر شدن حال زندگی شما بسیار مهم باشد.

10.بنوسید

بنویسید-شروعی تازه

بسیاری از افراد از نوشتن اهداف و برنامه های خود دوری می‌کنند و تصور می‌کنند که نوشتن کار بیهوده ای است و همین که آن‌ها در ذهن خود هدف را تعیین می‌کنند، کافی است. اما این تصوری کاملا اشتباه است، ننوشتن هدف مورد نظر باعث گیج شدن شما می‌شود و گاهی به دلیل به وجود آمدن مشکلات و موضوعات مختلف در سر راه شما را از هدف اصلی خود دور می‌کند. پس نوشتن هدف یکی از مهمترین بخش‌های تغییر است؛ زیرا آنچه که می‌نویسید یک هدف است، اما آنچه که که در ذهن شما است، یک خیال!

تغییر کنید؛ اما نه به هر قیمتی

تغییر کنید؛ اما نه به هر قیمتی-شروعی تازه

تغییر و شروعی تازه همیشه می‌تواند به بهتر شدن زندگی شما کمک کند، اما آیا هر تغییری و یا هر شروعی تازه ای می‌تواند درست باشد؟ هر راه و شیوه‌ای که باعث تغییر در شما شود آیا درست و نتیجه بخش است؟ مسلما خیر!  تغییر همیشه باید نتیجه خوبی هم به همراه داشته باشد، در غیر این صورت روشی را که انتخاب کرده‌اید برای تغییر را باید عوض کنید. به هر قیمتی تغییر کنید و همیشه ابتدا هدف خود را از تغییر تعیین کنید و بعد از آن اقدامات لازم برای تغییر را انجام دهید.

شروع کنید بدون ترس از نتیجه

شروع کنید بدون ترس از نتیجه-شروعی تازه

همیشه افراد برای شروع تغییر در زندگی، در انتظار یک اتفاق بزرگ در زندگی هستند. بدون توجه به اینکه تغییر در واقع همین گام های کوچک است که باعث تغییرهای بزرگ می‌شود. گاهی فکر کردن به نتیجه تغییر و اینکه چه راه طولانی باید پشت سر گذارید و چقدر باید در عادات خود تغییر ایجاد کنید، باعث ترس شما از این می‌شود که تغییر کنید. پس بهتر است به جای ترس از کنار گذاشتن و ترک عادات به هدفی که می‌خواهید به خاطر آن تغییر کنید، متمرکز باشید تا از دوری نتیجه آن نترسید و فقط در این مسیر پیش بروید.

وقت شما، سرمایه شماست

وقت شما، سرمایه شماست-شروعی تازه

آیا حاضرید که تمامی دارای خود را به فردی که از او شناختی ندارید، دهید؟ جواب شما کاملا مشخص است.

پس چرا اجازه میدهید تا وقت شما به آسانی هدر رود؟ چرا اجازه میدهید افراد و یا کارهایی که هیچ سودی برای شما مانند دزدانی، این سرمایه گرانبها را از شما بگیرند؟ کارهای زیادی در زندگی همه ما وجود دارند که می‌توانند بدون هیچ نتیجه مفیدی باعث تلف شدن وقت ما گردند. در مرحله اول باید این کارها را بشناسید و بدانید چه کارهایی برای شما هیچ نتیجه مثبتی به همراه ندارد و بعد از آن به دنبال حذف کردن آن ها باشید. در ابتدا حذف عادات غلط از زندگی بسیار کار سخت و دشواری است، اگر بخواهید عادات روزانه خود را در یک شب کنار بگذارید حتما از تغییر زده می‌شوید. پس سعی کنید برای حذف برخی از عادات کم کم پیش بروید. به عنوان مثال؛ اگر به تلفن همراه خود وابسته هستید و دائما در شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید با کم کردن روزانه یک ساعت این عادت را کمتر کنید. همین کار ساده می‌تواند کمک کند تا بعد از مدت کوتاهی بدون هیچ مشکل و یا سخت گیری به خود این عادت را کنار بگذارید و حالا وقت خود را صرف کارهای عقب مانده و یا مفید کنید. همیشه با ترک یک عادت بد آن را به عادت خوب تبدیل کنید یعنی هر روز یک ساعت از وقت خود را بجای فضای مجازی به کتاب خواندن اختصاص دهید. این موضوع می‌تواند بسیار در تغییر افکار و نگرش شما کمک نماید.

حرف آخر

در پایان برای تغییر، شروعی تازه و بهبود حال فعلی خود، باید از همین حالا شروع کنید و آن هم با کارهای کوچک و البته مهم و کاربردی  و به دنبال اتفاقی بزرگ و یا خاص نباید بود. پس اولین گام‌های تغییر را هر چند کوچک بردارید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید