وبلاگ

احوالپرسی، شروعی تازه برای ارتباط موثر

احوالپرسی

 احوالپرسی شاید اولین مکالمه‌ای است که در کودکی آموختیم. گفتن کلماتی مانند سلام، خوبی؟ چه خبر؟ که معمولا در احوالپرسی ها تعداد این کلمات به مرور زمان اضافه شده است. خب حالا این احوالپرسی را چه کسی به ما آموخته؟ در جواب ممکن است که اکثر شما پاسخ دهید؛ هیچکس و تقلید از دیگران در هنگام احوالپرسی باعث شده که ما هم مانند دیگر افراد این مکالمه را بیاموزیم.باید بگویم همه افراد اینگونه احوالپرسی را یاد نگرفته اند؛ بلکه افراد تاثیرگذار، کسانی که در همان صحبت‌های اولیه به شما حس خوبی می‌دهند به‌طوری که دوست دارید با آن‌ها بیشتر صحبت کنید و آشنا شوید، کسانی هستند که احوالپرسی را آموخته اند. بله، احوالپرسی هم قواعد خود را دارد.

ضرورت احوالپرسی در ایجاد ارتباط موثر:

همانطور که می‌دانید در برقراری ارتباط با هر کسی که برای اولین بار او را می‌بینید، لازم است که با او احوالپرسی کنید و همین‌جا است که خود را برای فرد توصیف می‌کنید. بله دقیقا همین لحظات ابتدایی که او را ملاقات می‌کنید می توانید شروعی تازه برای ارتباطی موثر را رقم بزنید. شاید شنیده باشید که 30 ثانیه اول ارتباط، تاثیرگذارتربن زمان ممکن در فرد مقابل است پس باید بدانید که چگونه ارتباط موثری با مردم گلبهار برقرار کنید. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا در این کار به مهارت کافی برسید.

تاثیر گذاری در چند ثانیه اول!!!

تحقیقات نشان داده است، که تاثیری که شما در چند ثانیه اول یک ارتباط می‌گذارید به‌راحتی در ادامه رابطه قابل تغییر نیست. بگذارید تا برایتان خاطره دوستم را بازگو کنم؛ او می گفت: اولین جلسه از کلاس دانشگاهی خود را به دلایلی دیر رسیده، و این موضوع باعث شده تا استاد با او برخورد تندی داشته باشد. این موضوع باعث شده که او تا آخر ترم به استاد خود حس منفی داشته باشد. پس باید مواظب 30 ثانیه اول برخوردمان با افراد باشیم.

حالا ببینیم در احوالپرسی چه چیزهایی را نباید انجام دهیم

نحوالپرسی( نباید های احوالپرسی)            

شما باید بدانید که یکسری از جملات و رفتارها در احوالپرسی باعث ایجاد حس منفی در فرد مقابل می‌شود که ما به چند نکته آن اشاره می‌کنیم:

  • در احوالپرسی‌ها به طور دقیق به حرف‌های طرف مقابل‌تان گوش دهید و فرصت جواب دادن به سوالات خود را به او بدهید. مثلاً چند وقت پیش که با دوستم دیداری داشتم او پشت سر هم تکرار می‌کرد که بابا خوبه؟.. مامان خوبه؟ خودت خوبی؟ و اصلاً به من مجال پاسخگویی نمی‌داد. پس مواظب باشید که به طرف مقابل این حس را ندهید که دارید از او سوالاتی را می‌پرسید که جواب آنها هیچ اهمیتی برای شما ندارد.
  • در احوالپرسی ها سعی کنید که از جملاتی مثل « “بابا مهندس یادی از ما نمیکنی” یا “دیگه ما رو تحویل نمیگیری” و ..» استفاده نکنید. در واقع فرد به یاد شما بوده یا نه! نمی‌توان افراد را به زور مجبور کرد که دائماً به به‌فکر شما باشند.
  • نباید از جملاتی که بار منفی دارند استفاده کنید. به عنوان مثال وقتی از شما می‌پرسند خوبی؟ نگویید هی بدک نیستم یا میگذرونیم و یا…  لطفاً از این نوع جملات استفاده نکنید.
  • گله گذاری و شکایت ممنوع! نباید در ابتدای ارتباط خود را آدم ضعیف و درمانده ای نشان دهید جملات از قبیل: این شد زندگی؟ همش کار و بدهی و.. .
  • یادتان باشد اگر با فرد مقابل دست دادید دستش را زیاد فشار ندهید. اندکی فشردن دست نشانه علاقه و استحکام دوستی شماست و بیشتر از آن مایه ناراحتی فرد مقابل می‌شود.

 

در احوالپرسی ها هم خودتان باشید

اینکه سعی کنید تا از رفتار خاصی که مال شما نیست تقلید کنید و ادای دیگران را دربیاورید، قطعاً در فرد مقابل شما تاثیر خوبی نخواهد داشت. باید بدانید که در احوالپرسی بهتر است که خودتان باشید و این موضوع حس بهتری به اطرافیان شما خواهد داد و این موضوع نشانه اعتمادبنفس و عزت‌نفس شماست. اگر در جمعی حاضر شدید که با آنها و عادات آنها آشنا نبودید می‌توانید در مورد نحوه رفتار خود با میزبان آن جمع که به محیط آشناتر است سوال کنید این کمک می‌کند تا شما راحت تر بتوانید ارتباط برقرار کنید.

یادتان باشد:

حسی که ما نسبت به خودمان داریم؛ دقیقاً در رفتار دیگران به ما منعکس می‌شود. پس با تمرین روی رفتار و عادات خود کار کنیم تا حس خوبی نسبت به خود داشته باشیم و عزت نفس در ما پرورش پیدا کند.

 

احوالپرسی مجازی و اهمیت آن

احوالپرسی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بنا به دلایلی مجبور شده باشید که بصورت مجازی با دیگران ارتباط برقرار کنید. انجام این کار در زمان شیوع ویروس کرونا بشدت افزایش یافت.نکته مهم و البته تفاوت احوالپرسی مجازی با احوالپرسی حضوری این است که در احوالپرسی مجازی باید تمام سعی خود را بکنید تا به طرف مقابل حس خوب بدهید. بخصوص در شرایط سختی مثل بیماری کوید 19 که ممکن است فرد مقابل را مبتلا کرده باشد و یا در اثر خانه نشینی و شرایط ایجاد شده جدید دچار رنجش و افسردگی شده باشد. برای انجام این کار می توانید از ساده ترین و تاثیرگذارترین ابزار یعنی لبخند استفاده کنید.

استفاده از جملات مثبت:

جملات مثبت نشانه نقاط قوت شماست و این موضوع یعنی اینکه شما بسیار آدم قوی هستید و مورد اعتماد قرار خواهید گرفت. جملاتی مانند :

عالی هستم

بهتر از این نمی‌شم

خداروشکر

خبرای خوبی دارم برات

نکته مهم: اینکه هیچگاه دروغ نگویید اگر واقعا حالتان خوب نیست بگویید: الان زیاد خوب نیستم اما مطمئنم بهتر میشم.

 

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید